Etusivu: Muistiinpanot

Nimen päättäminen (Tittelintuura)

Hyvä nimi on lyhyt, ja lyhyt nimi on hyvä.

Mies ja paku -alalla hyvä nimi voi olla Kantaa, ja vauvatarvikkeita myyvän nettikaupan nimeksi sopii Vaavi.

Vaikka monet Titteli.fi-sivuston aiheista orbitoivat sen ajatuksen ympärillä, että omien vahvuuksien ulkopuolelle jäävissä asioissa kannattaa hyödyntää asiantuntijoiden apua, ei sitä nimen keksimiseen kannata soveltaa. Titteli.fi on yksi nimi, jonka päädyin nappaamaan tälle nettisivustolle lähinnä sen takia, ettei kukaan ollut rekisteröinyt tuota domainosoitetta, sitä ei oltu rekisteröity tavaramerkiksi, se ei ollut myöskään yrityksen nimi ja se on melkein ”sidottavissa” Uuno Turhapuroon.

Uuno Turhapurohan esittelee itsensä Johtaja Turhapurona ja se on siten hänen tittelinsä. Tämän nettisivun tekijä vastaavasti esittäytyy Titteli-Petenä. Tällaisen älynväläyksen pohjalta rekisteröin helmikuussa 2020 Titteli.fi-domainin seuraavaksi viideksi vuodeksi. Varasin sille myös webhotellin yhtä pitkäksi ajaksi. Mutta onko Titteli.fi hyvä nimi? Ei se enää niin hauskalta kuulosta! Hyvät hyssykät, ajattelin sivustoa tekemään ryhtyessäni linkittää Turhapuron tituleeraamisen ja nettisivuni idean toisiinsa niin, että ne täydentäisivät toisiaan. Ainakin sivuston nimi voi toimia varoittavana esimerkkinä.

Oman nettisivun, tuotteen tai toiminimen nimen keksiminen on jos ei iso niin ainakin keskikokoinen askel. Se konkretisoi jonkin ajatustasolla olleen idean.

Elinkeinonharjoittaja, kuten myös vaikkapa osakeyhtiö, voi varsinaisen pääasiallisen toiminimensä lisäksi rekisteröidä yhden tai useamman aputoiminimen. Sillä tavalla kököksi osoittautunutta yrityksen nimeä voi ainakin jonkin verran lakaista maton alle. Toisaalta aputoiminimi ei ole läpihuutojuttu, sillä sen on oltava uniikki ja erotuttava muiden toiminimistä sekä tavaramerkeistä.

Patentti- ja rekisterihallitus on tästä asiasta kirjoittanut pitkään ja hartaaasti. Se muun muassa ohjeistaa nimen suunnittelijaa tekemään ennakkotutkimusta — on kartoitettava saako nimen ylipäätään rekisteröidä. Kaikkein helpoimmin asian voi selvittää on kirjoittaa ehdotus PRH:n toteuttamaan Yrityksen nimipalvelu -hakukoneeseen. Nimipalvelu toimii vähän niin kuin Google, paitsi se etsii jo rekisteröityjä nimiä useista nimitietokannoista (kaupparekisteristä, säätiörekisteristä, Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmästä, kuten myös Maanmittauslaitoksen maastotietokannasta, kansallisesta tavaramerkkien rekisteristä, ja Maailman henkisen omaisuuden järjestön tavaramerkkirekisteristä).

Aputoiminimen käsittelymaksu 60 euroa per nimi, mikäli hakemus tehdään netissä. Paperinen hakemus maksaa 115 euroa. Se tarkoittaa juurikin käsittelyä, eli vaikka nimihakemus hylättäisiin, tuo summa menee joka tapauksessa. Samat hinnat pätevät yksityisiin elinkeinonharjoittajiin, osakeyhtiöihin, avoimiin yhtiöihin ja kommandiittiyhtiöihin, jne.

Yllättävää kyllä, myös yrityksen nimi voidaan muuttaa jättämällä muutoshakemus kaupparekisteriin. Jopa yksityinen elinkeinonharjoittaja voi yrittää muuttaa vanhentuneen tai huonoksi osoittautuneen nimen, joskin uutta nimeä ei saa ottaa käyttöön ennen kuin se on virallisesti hyväksytty. Toiminimiyrittäjä voi tehdä nimen muutoshakemuksen joko itse esimerkiksi Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän nettisivuilla, tai valtuuttamalla jonkun toisen henkilön tekemään se hänen puolestaan. Netissä tehtävä muutosilmoitus maksaa 60 euroa oli kyseessä aputoiminimi tai toiminimi.

Kulahtaneen nimen päivittämisen yhteydessä voi tulla ajankohtaiseksi mm. auton mainosteippauksen muuttaminen, samoin logon uudistus. Tästä hyvänä esimerkkinä on takavuosien kännykkävalmistajien kuningas Nokia, joka vuonna 1865 toimi nimellä Nokia Osakeyhtiö — Nokia Aktiebolag. Sen jälkeen se vuonna 1898 muutti kalanpäälogonsa punaisen timantin ääriviivoja muistuttavaksi vuonna 1898. Kolmas merkittävä mullistus Nokian nimi- ja liikemerkkikehityksessä tapahtui 1965, kun firman logo alkoi muistuttaa auton kumipyörää. Sitten ”Mokia”, kuten Star Wreck nimen eräässä elokuvassaan esitti, muutti telekommunikaatioalalle. Siinä myllerryksessä se on ehtinyt muun muassa vaihtaa logoaan kaksikin kertaa.

Olen kuullut sellaisen tarinan, että Suomessa yritysten nimiä on tavattu muodostaa yhdistämällä sen perustajien etu- ja sukunimistä kaksi kirjainta per henkilö. Tällöin Nalle Luppakorvan ja Ransu Karvakuonon yhteisen firman nimi olisi NaLuRaKa tai RaKaNaLu. Mutta eihän se tarkoita mitään… Ja itse asiassa juuri tuossa esimerkissä nimi olisi jopa huonompi kuin tälle nettisivulle keksitty Uuno-perusteinen Titteli.fi. Parempia nimi-ideoita saa ottamalla kynän käteen ja kirjoittamalla ehdotuksia paperille. Nimeen voi hakea ideoita luomalla lyhenteitä, muussaamalla sanoja yhteen, käyttämällä vieraskielisiä sanoja, vilkaisemalla kartalta millaisia paikkoja lähiseudulta löytyy, hakemalla sanoja sanakirjoista, Kalevalasta, netin nimigeneraattoreista, sekä yrittämällä kuvailla toimialaa jollain hauskalla kirjoitusvirheellä tai eriskummallisella termillä.

Tittelintuura

Ennen nettiosoitteen www.titteli.fi rekisteröimistä — tein sen SunCometin kautta — katselin yllä esitetyin tavoin onko se jo rekisteröity jonkin yrityksen nimeksi, onko se tavaramerkki, ja niin edespäin, ja sitä tehdessäni tutustuin jo toimintansa lopettaneeseen Tittelintuura-nimiseen yritykseen. Se on erinomaisen hieno sana. Oululaisen toiminimi Tittelintuuran nimen ideoitsija lienee lukenut lastensatuja, sillä Wikipedian mukaan kyseessä on Grimmin veljesten esittämä tarina vuodelta 1812. Siinä kerrotaan kauniista myllärin tyttärestä, jonka rahalle perso kuningas kutsui kehräämään kultaa oljista. Tittelintuuran lisäksi tällä sadulla on kaksi muutakin suomennettua nimeä: Hopskukkeli ja Rompanruoja.

Ei kaikkiin toimialoihin huumorin injektoiminen tai hauskalta kuulostavan nimen keksiminen sovi, mutta monet alat voivat siitä hyötyä. Jos nimen kuuleminen herättää hilpeyttä, se ehkä pysyy kuulijan mielessä ja nimi siten toimii ilmaisena markkinointikeinona. Vai mitä ajattelet kampaamosta, jonka nimi on Tukkapölly, tai leipomosta nimeltä Pullanmuru?

Rakennusalan yritys Lautamies Lehto porautuu sekin mieleen. Suomi on täynnä näpsäköitä nimiä, kuten sammutinhuolto Paloco, baari nimeltä Olokorjaamo, lahjatavaraliike Kumppanin Kamppeet, ajoneuvojen säilytyspalveluita tarjoava Seisokki, metallialan yritys Tonttulan Takomo ja konekauppa Volgan Lautturit. Toisaalta jos lukija näitä nimiä tarkemmin tutkii, hän saattaa huomata kuinka esimerkiksi viimeksi mainitun Volgan Lautturien kohdalla kyse oli toiminimestä, ja kuinka yrityksen toiminta on itse asiassa lakannut. Niinhän oli käynyt myös Tittelintuuran kohdalla. Voidaanko tulla siihen johtopäätökseen, ettei nimestä kannata tehdä hauskaa?

Pölli tästä -kirjan tekijä, tuotteista ja bloggaaja Jari Paranteinen ehdotti jo 13 vuotta sitten nimiasioissa pelaamaan varman päälle valitsemalla nimeksi keksitty sana. Nimi kannattaa rekisteröidä jottei käy samalla tavalla kuin virtuaalivaluutta Bitcoinille. Nyt Bitcoin-sanaa käyttäviä, toistensa kanssa kilpailevia virtuaalivaluuttoja, joista jokainen katsoo olevansa se aito ja alkuperäinen, on enemmän kuin kolme kappaletta. Tämän virtuaalivaluutan nimeä on käytetty myös skandaalimaisella tavalla muun muassa Bitconnectin yhteydessä. Bitconnect, väitän, valitsi nimekseen juuri tuon sanan sen muistuttaessa hyvin paljon Bitcoin-sanaa. Näin virtuaalivaluuttoihin vain pintapuolisesti, jos lainkaan, tutustunut henkilö saattoi mielessään erehtyä yhdistämään ne kaksi. Bitconnect oli merkittävä pyramidihuijaus — vähän niin kuin WinCapita, paitsi moninkertaisesti suurempi.

Mikäli tästä vielä loikataan takaisin kevytyrittäjien sfääreihin, voidaan nähdä oiva esimerkki nimenmuutoksen normaaliälyiselle aiheuttamasta sekaannuksesta. Se esimerkki on laskutuspalvelu Eezy. Kun sen taustalla olevan yrityksen historiikkia lukee, tekstissä mainitaan kymmenisen eri yritysnimeä. Nähdäkseni laskutuspalvelu käyttää tällä hetkellä itsestään nimeä Eezy Oyj. Eezy on nimenä oikein hyvä, sillä se on helppo muistaa ja sanoa ääneen. Ehkä eksoottisen z-kirjaimen hyödyntäminen on se tärkein ainesosa, vähän niin kuin monimiljardööri Jeff Bezosin nimessä ja hänen megayrityksensä Amazonin nimessä. Näitä nimiä yhdistää myös se, ettei Eezyksi tai Amazoniksi kutsuminen suoranaisesti rajoita niiden liikkumavaraa. Liikkumavaraa on myös Elisassa, Pauligissa, Tokmannissa ja Fazerissa.

Yksinkertainen esimerkki hankalaksi käyvästä tilanteesta: suutariliike valitsee nimekseen Pormestarinkadun Suutari. Sitten liiketilassa tapahtuu vesivahinko ja yritys joutuu muuttamaan toiseen katuosoitteeseen.


Takaisin ylös