Etusivu: Muistiinpanot

Liikeidean kehittäminen (osa 1)

Juontajapalvelut ja kaikki muu laillinen liiketoiminta

Kuvitellaan, että YouTubessa julkaistujen paasausvideoiden tekijöistä kaikkein omistautunein mies keksii herättyään eräänä iltapäivänä haluavansa kauravellin sijaan litkiä lihalientä, ja yletä ikään kuin plebeijikastista pikkuporvariksi. Toisin sanoen hän keksii perustaa toiminimen. Sen yrityksen nimeksi hän haluaa antaa Röpöttäjä tmi sen kuvatessa erinomaisesti liikeideaa: hän haluaa myydä juontajan osaamistaan. Hän ajattelee pääasiallisesti höpöttävän ajankohtaisista aiheista yhtä hyvin vaatimattomissa asiakastilaisuuksissa, kuten perhejuhlissa, kuin suurissa yleisötapahtumissakin, kuten Assembly-festivaaleilla Helsingissä. Juontajapalveluiden lisäksi hän haluaa merkitä yrityksensä elinkeinotoiminnan kuvaukseksi ”ja kaikki muu laillinen liiketoiminta”, sillä osa yritystoiminnasta kuluu juontojen sijaan aivan muiden tehtävien parissa. Ehkä hän harkitsee myyvänsä leipäviipaleita sisältävää juustopuuroa työmaaruokaloihin. Joka tapauksessa hän kattaa toimialakuvauksellaan sekä pääasiallisen että sivutoimisen liiketoimintansa.

Myöhemmin joku perusti samannimisen yrityksen. Ja sitten tuli kolmas, neljäs…

…koska hyvät yritysnimet ovat kysyttyjä! Toiminimeä koskevaan lakiin tuli mullistus toukokuussa 2019. Se mahdollistaa yrityksen toiminimen päätyvän toisen yrityksen käsiin, ja sitä vaaraa kasvattaa ”kaikki muu laillinen liiketoiminta”. Toiminimi oli aikaisemmin hienosti sanottuna eksklusiivinen, eli sellainen, jota kukaan muu ei saanut käyttää. Esimerkiksi nimi Tähti-Kauppa kattoi koko tasavallan eikä kahdella yrityksellä voinut olla sellaista. Nyt Tähti-Kauppoja voi olla teoriassa isokin määrä, kunhan ne eivät kuulu päätoimisesti samalle toimialalle. Alkuperäinen Tähti-Kauppa voi olla kirppis ja seuraava samanniminen voi olla valaisinliike, jne. Toiminimien sosialisoinnista kertoi hienosti Suomen Yrittäjät edellisvuoden maaliskuussa:

Jos yrityksellä on kaupparekisteriin rekisteröitynä niin sanottu yleistoimiala tai ilmaus ’kaikki laillinen liiketoiminta’, toimialaa kannattaa täsmentää vastaamaan toiminnan todellista luonnetta. Tällöin riski joutua toiminimien kumoamishakemuksen kohteeksi pienenee.

Titteli.fi:n tekijä miettii, voisiko yrityksen nimen päätymisen muiden haltuun blokata rekisteröimällä se tavaramerkiksi? Tavaramerkki on mahdollista rekisteröidä tuotteille ja palveluille. Ehkä yrityksen nimi sattuu olemaan, kuten Röpöttäjä-toiminimen kohdalla, samalla esimerkiksi koko päivän pituisen juontopaketin nimi. Patentti- ja rekisterihallitus sanoo tavaramerkin tarkoittavan yksinoikeutta, ja että tavaramerkki voi olla yksi tai useampi sana, se voi olla iskulause, äänimerkki, kolmiulotteinen merkki tai kuvio. PRH kirjoittaa lisäksi toiminimen ja tavaramerkin eroista:

Siinä missä yrityksen nimi eli toiminimi on tarkoitettu yksilöimään tietty yritys, tavaramerkin tarkoituksena on markkinoilla erottaa tuon tietyn yrityksen tuotteet kilpailijoiden vastaavista tuotteista.

Liiketoimintaa suunniteltaessa tällaisia asioita kannattaa kierrättää korvien välissä olevan biologisen prosessorin kautta. Siellä on ehkä aikaisemmin käynyt ajatuksia näistäkin teemoista:

  • Ylivertaisesti eniten energiaa ja aikaa on käytettävä toimialan kartoittamiseen, oman yrityksen tuotteiden ja palveluiden funtsimiseen, kilpailijoiden selvittämiseen ja pulmatilanteiden ennakoimiseen. A-suunnitelman lisäksi tarvitaan B-suunnitelma.
    • Jos nyhtöpossu ei mene kaupaksi, kokeile nyhtökauraa. Tai jos häkäpönttöauto on liian iso hanke, onko sen teknisille piirustuksille kysyntää tee-se-itse -harrastajien keskuudessa?
  • Mistä saa reilun ekstraparin silmiä ja aivoja, tai aikamoisen ruumiistairtautumiskokemuksen, jotta saat käyttökelpoisen vastauksen kysymykseen: minkä ongelman tämä liikeidea ratkaisee, siis sellaisen, jota jokin toinen firma ei kyllin hyvin fiksaa? Ulkopuolisen tahon pitäisi nähdä ideassasi se semikuuluisa punainen lanka, tai ainakin langanpää.

Kehiteltäessä liikeideaa kannattaa tutustua muiden kokemuksiin, etenkin virheisiin. Niitä on tilastollisesti enemmän kuin onnistumisia. Jos lukijan tuttavapiirissä on entisiä tai nykyisiä yrittäjiä, heiltä voi kuulla väritettyjä kertomuksia kuinka jokin idea floppasi. Sellaiset tarinat kannattaa imuroida muistiin, ovathan ne muiden maksamia opetuksia.

Tilastokeskuksen julkaisema Toimialaluokitus (TOL 2008) on hyödyllinen resurssi liikeideaa kehittävälle lukijalle. TOL sisältää yksinkertaisesti toimialojen nimiä ja niiden kuvaukset. Jos lukijalta kysytään mikä on hänen liikeideansa toimialaluokitus, ja vastaus on ”X Toimiala tuntematon”, silloin liikeidea on tietysti raakile. Jos luokituksessa ei päästä kaikkein tarkimmalle tasolle, ei liikeidea silloinkaan ole riittävän kypsä. Tarkistellaan asiaa esimerkin kautta. Poliisimies-lehdessä väitetysti vuonna 1932 julkaistiin mainos:

Missä ei sana auta, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua. Suomen Gummitehdas Oy. Nokia.

Tuollainen yritys toimialansa puolesta kuuluu pääkategoriaan ”C Teollisuus”, ja sen alakategoriaan ”22 Kumi- ja muovituotteiden valmistus”. Se valmistaa vain kumisia pamppuja, joten kategoriaa tarkennetaan muotoon ”221 Kumituotteiden valmistus”, ja alaa — toisin sanoen liikeideaa — voidaan rajata vieläkin tarkemmaksi: ”22190 Muiden kumituotteiden valmistus”. TOL tarjoaa esimerkkitapauksessa suoranaisia tuoteideoita kumipamppuvalikoiman lisäksi, mutta Titteli.fi tietää hyvän maun rajan väijyvän jossain lähimailla, joten:

Onko niitä matalan kynnyksen liikeideoita?

Haluan saada tälle sivulle lukijoita myös sellaisesta ihmisryhmästä, jonka edustajat etsivät googlettamalla helppoja, halpoja liikeideoita. Luetteloin niitä tämän otsikon alle. Ne voi hoitaa jopa kotoa ruokapöydän ääressä kotona, pois lukien tämä ensimmäinen: ikäihmisten kotiapu. Siihen kuuluu lähipalveluiden tarjoaminen vanhuksille ja invalideille, ja voi sisältää kaupassa käymisen, mattojen tamppaamisen, mainoslehtien kiikuttamisen kierrätyslaatikkoon, kauppakassin purkamisen, kosketusnäytöllisen kännykän käyttämisen opettaminen, vanhuksen ja koiran ulkoiluttaminen ym.

Kotiompelimon perustaminen on toinen varteenotettava idea, ja tietysti Titteli.fi:n tekijä haluaa tuoda esille nettisivujen rakentamisen, päivittämisen ja sisällöntuotannon, samoin graafisen suunnittelun. Noiden alojen tilauksia voi hakea esimerkiksi Fiverr.comista ja Upwork.com-sivustolta. Työtehtäviä ilmoitetaan myös Jobit.fi:ssä, jossa voi myös markkinoita omia palveluita. Samanlainen ilmoituspalsta on Tyontekijoita.fi.

Tekstien kääntäjälle voi olla kysyntää, samoin valo- ja videokuvaajalle (etenkin drone- ja 360-videoiden tekijöille), eikä pidä väheksyä siivoojan ammattia. Muuttohommat ovat nekin ainakin parin keikan ajan keinoja tehdä hikistä rahaa. Monet näistä ovat sellaisia ideoita, joita voi yhdistellä toistensa kanssa.

Japanissa on satoja vuosia vanhoja yrityksiä

Teehuone Tsuen Tea on japanilainen yritys. Se perustettiin vuonna 1160. Suomen vanhin yritys on mahdollisesti Posti. Se aloitti toimintansa päivämääränä 6.9.1638. Tsuen Tea on siis noin 478 vuotta Postia vanhempi. Sen lisäksi Japanissa on 33 000 yli satavuotiasta firmaa. Se on tavallaan silmänkääntötemppu, sillä perheyritysten omistajilla on tapana huolehtia yrityksen jatkuvuudesta adoptoimalla sukuunsa miespuolisia työntekijöitä.

Suomessa yritys on kuin kulutustavara. Siitä luovutaan kun se ei enää toimi kunnolla. Tilastokeskuksen mukaan vuosittain täällä perustetaan vuosittain tuhansia yrityksiä, ja vastaavasti tuhannet lopettavat toimintansa. Osa niistä ajetaan alas yksinkertaisesti siksi, että aika on ajanut niiden ohi — ei tarvita tukkijätkiä. Joskus yrityksen lopettamispäätöksen takana on jokin katastrofaalinen tapahtuma.

when your nuclear power plant in chernobyl ful

Toiminimen lopettaminen

Tmi:n voi lopettaa osoitteessa www.ytj.fi sijaitsevan nettipalvelun kautta. Sieltä tieto kulkee Patentti- ja rekisterihallitukselle (eli kaupparekisteriin) että Verohallinnolle (arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin). Lopettamista varten, ja sen voi tehdä ilmaiseksi, tarvitsee yksityinen elinkeinonharjoittaja joko oman nettipankin tunnukset tai mobiilivarmenteen. Vaihtoehtoisesti elinkeinonharjoittaja voi antaa lopettamisilmoituksen jättämisen jollekulle toiselle. Se edellyttää asiamiehen valtuuttamista, ja sekin pitää tehdä YTJ:ssä. Lopettamisilmoituksen tekijän on oltava täysi-ikäinen, hänellä on oltava suomalainen henkilötunnus ja joko nettipankin tunnarit tai mobiilivarmenne. Periaatteessa noiden kirjautumistapojen lisäksi on mahdollista käyttää myös varmennekorttia eli sirullista henkilökorttia, mutta sen kortin lisäksi käyttäjällä pitää olla kortinlukija. Ilmoituksen voi toistaiseksi lähettää myös paperilomakkeella (Y6). Se pitää tulostaa paperille (A4) ja postittaa osoitteeseen:

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) – Verohallinto, Yritystietojärjestelmä,
PL 2000,
00231 HELSINKI


Takaisin ylös